آموزش های یک خبرنگار

  • ۰
  • ۰

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن روانی است که توهم، اختلال در گفتار، مشکل در تفکر و بی‌انگیزگی را در فرد مبتلا ایجاد کرده و زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. در حال حاضر درمان دقیق و کاملی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد اما با تجویز دارو برای فرد مبتلا می‌توان میزان آن را کاهش داد و احتمال عود کردن آن را از بین برد.

برخی‌ها گمان می‌کنند که بیماری اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که چند شخصیتی را در افراد بیمار به وجود آورده و باعث آسیب رساندن به دیگران می‌شوند اما این ادعا صحیح نیست و این افراد خطری برای دیگران به وجود نمی‌آورند.

در کل می‌توان گفت که این بیماری بیشتر تأثیر خود را بر روی خود فرد مبتلا می‌گذارد و باعث ایجاد ناتوانی در وی خواهد شد به همین خاطر افراد مبتلا در شرایط کنونی علم پزشکی نیازمند به مراقبت و درمان مادام‌العمر هستند هرچند که تشخیص به‌ موقع و درمان تحت نظر پزشک از بروز عوارض جدی جلوگیری کرده و زندگی عادی را در بیمار به وجود خواهد آورد.

افراد مبتلا به این بیماری علائم خفیف یا شدیدی را همراه با خود دارند که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره شده است پس با ما همراه باشید.

 

علائم اسکیزوفرنی

هنگامی‌که این بیماری فعال است، باعث می‌شود تا فرد در تشخیص دنیای واقعی و خیال دچار مشکل شود و نتواند خود را از این شرایط رها سازد. در بیماران مختلف علائم اسکیزوفرنی و شدت آن می‌تواند کم یا زیادتر و در کل متفاوت‌تر باشد. در کل طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی این بیماری و افراد مبتلا به آن با افزایش سن اغلب علائم روان‌پریشی کاهش پیدا می‌کنند اما به‌طور کامل رفع نمی‌شود.

در افراد مبتلا به این بیماری عدم توجه به درمان، مصرف الکل یا داروهای غیرقانونی و همچنین قرارگیری در شرایط استرس‌زا سبب تشدید علائم و کاهش هوشیاری فرد خواهد شد.

در کل برای افراد بیمار به اسکیزوفرنی سه حالت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

درجه خفیف

فرد مبتلا به این درجه از بیماری ممکن است گمان کند که همواره یا در برخی از موارد فردی که به نظر وی واقعی است در کنار او وجود دارد و با او می‌تواند ارتباط برقرار نماید درحالی‌که ازنظر فرد سالم این شرایط ساخته ذهن فرد بیمار است و این توهمات و باورها وجود خارجی ندارند.

پس بنابراین در این مرحله از بیماری اسکیزوفرنی توهماتی همانند شنیدن صدا یا دیدن جسم غیرواقعی در بیماران بسیار شایع بوده و افراد را دچار مشکل کرده است.

درجه متوسط

در افرادی که در سطح شدیدتر بیماری اسکیزوفرنی قرار دارند برخی از علائم با شدت بیشتری همراه هستند و زندگی فرد با اختلال و مشکلات بیشتری همراه است. ازجمله این موارد می‌توان به تمایل به خروج فرد از شرایط اطراف از نظر ذهنی و همچنین به عدم علاقه به تعاملات اجتماعی روزمره ندارند و این افراد اغلب بی‌احساس و بی‌روح به نظر می‌رسند.

درجه شدید

افرادی که در پیشرفته‌ترین سطح بیماری مزمن اسکیزوفرنی قرار گرفته‌اند علائمی وخیم‌تر و نگران‌کننده‌ای را به همراه دارند که می‌توان به تفکر و گفتار کاملاً بی‌معنی و نامرتبط اشاره کرد. حتی در برخی از موارد دیده شده است که فرد بیمار به سطح شدید اسکیزوفرنی به‌طورکلی در تفکر مشکل داشته و گاها رفتارهای عجیب و غیرطبیعی از آن‌ها سر میزند.

 

در کل نیاز است که در صورت وجود هرکدام از این موارد و علائم از جانب خود یا اطرافیان به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای انجام پروسه درمان اقدام شود.

 

منبع:

 

https://drjavadiclinic.com/%d8%a7%d8%b3%da%a9%db%8c%d8%b2%d9%88%d9%81%d8%b1%d9%86%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

 

  • ۰۰/۰۵/۱۰
  • میثم همتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی